KTM Klub

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

KTM történelem

E-mail Nyomtatás

1934
Hans Trunkenpolz Mattighofenben egy lakatosmûhelyt alapít.
 
1937
A Trunkenpolz társaság lesz a DKW motorkerékpárok elsõ hivatalos szállítója.
1937 - 1950
A Trunkenpolz társaság ebben az idõszakban Felsõ-Ausztria egyik legnagyobb motorkerékpár és autójavító mûhelye lesz.
 
1951 - 1952
Kifejlesztik az elsõ nagyobb projektet, egy könnyû 98 ccm-es motorkerékpárt (R100)
1953
Megkezdõdik az elsõ KTM motorkerékpárok sorozatgyártása. (20 dolgozó, 3 motorkerékpárt készít naponta). Hamarosan jönnek az eredmények a versenysportbant (5. Gaisbergwertungsfahrt: KTM végez az elsõ három helyen). A gyár hivatalos neve mostantól: "Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen."
1954
A cégalapító Hans TRUNKENPOLZ (balra) és Ernst KRONREIF (jobbra).
1954
Elkészül az 1000-dik KTM motorkerékpár. - Elõször nyer KTM motorkerékpár az osztrák nemzeti motorbajnokság 125-ös géposztályában.
1955
Kifejlesztik a 125-ös túramodellt, beszállva vele az utcai versenybe.
1956
Elsõ részvétel a nemzetközi "hatnaposon", Egon Dornauer aranyérmet szerez.
1957
A modellpaletta továbbfejlesztésének eredménye: egy sportmotorkerépár (Trophy 125cc) és az elsõ robogó (Mirabell).
1958 - 1959
Erwin Lechner nyeri és nyeri a terepversenyeket az új KTM versenymotorral, amelyet Ludwig Apfelbeck tervezett.
1959 - 1960
Válságban a motrokerékpáripar. Hamarosan elkészül a  Ponny-robogó és az elsõ KTM Mofa moped.
1963
Tovább bõvül a paletta a COMET modellel.
1964
Elkezdõdik a kerékpárgyártás. Folytatódik a terepverseny sport: Létrejön a gyári KTM csapat, amely résztvesz a "hatnaposon".

1966 - 1967
Elkészül a 10.000-dik Comet moped. A KTM 3 aranyérmet szerez a nemzetközi "hatnaposon" Svédországban.
1968
A Penton Six Days modellt az USA-ba is exportálják.
1970
Megkezdõdik az elsõ KTM motorok gyártása.  Manfred Klerr nyeri az új fejlesztésû 250-es krosszmotorral az Osztrák Nemzeti Bajnokságot.
1971 - 1972
Immár 400 dolgozója van a KTM-nek.
 
1973
Megkezdõdik a sorozatgyártása a 250 ccm-es modelleknek (krossz és enduro).  A KTM elsõ VB pontja és nagydíjgyõzelme. (P. Roulev és G. Moiseev).
1974
A KTM-nek már 42 különbözõ modellje létezik. Megkezdõdik a sorozatgyártása a KTM Hobby III-nak. Az orosz Gennadij Moiseev megnyeri az elsõ 250 ccm-es világbajnoki címet a KTM-nek.
.
1975
Comet Grand Prix 125 RS utcai modell bevezetése. Sigi Lerner KTM gyári versenyzõ megnyeri az osztrák motokrosszbajnokságot. Alessandro Grittti megnyeri az enduro EB-t.
 
1976
Saját fejlesztésû 125-ös motorral nemzetközi sikereket ér el az olasz Farioli versenycsapat (2 EB cím).
1978
Standort Lorain (Ohio/USA) megalapítja az elsõ leányvállalatot az USA-ban "KTM America Inc". A harmadik 250-es motokrossz VB cím a KTM-nek és Moiseev-nek.
1980
A gyár neve mostantól "KTM Motor-Fahrzeugbau KG". Intenzív változtatás a sportmodelleken (súlycsökkentés, membránvezérlés).
1981
Az elsõ vízhûtéses 125-ös krosszmotor bevezetése. A 700 dolgozó egy éves forgalma 750 millio ATS, a termékek 76%-át 13 országba exportálják.
1982
A motorkrosszmodelleket az új fejlesztésû "Pro Lever " hátsófelfüggesztéssel szerelik. Elsõként a piacon, bevezetnek egy 4 ütemû vízhûtéses KTM motorkerékpárt.
1984
Megkezdõdik a KTM hûtõk gyártása.
Heinz Kinigadner megnyeri a 250-es motokrossz VB-t egy KTM-mel.

1985
Elkészül a 100.000-dik KTM motor (500cc, folyadékhûtés, 50 LE feletti teljesítmény). Másodszor is megnyeri Heinz Kinigadner a 250-es motokrossz VB-t.
1986
A KTM elsõként bevezeti az elsõ és hátsó tárcsféket. Az olaszországi "hatnapost" a KTM minden kategóriában megnyeri.
 
1987
Megkezdõdik a négyütemû modellek sorozatgyártása (1 henger, 560 cm3, felülfekvõ vezérmûtengely).  98.000 hûtõ, 93.700 kerékpár, 12.600 moped és 10.600 motorkerékpár.
1988 - 1989
1988-ban megszüntetik a robogógyártást. 1989 Verkauf der Aktienmehrheit von KTM an die GIT Trust Holding. A gyárigazgató Erich Trunkenpolz meghal.
1989
KTM világbajnok lesz Trampas Parker-rel (USA) 125ccm motokrosszban
és Zwillingen Huesser-rel (CH)
oldalkocsis motokrossz kategóriában.
 
1991 - 1992
Konkurs der KTM Motorfahrzeugbau AG und Aufsplittung in eigenstaendige Nachfolgefirmen für Kühler, Motorräder, Fahrräder und Werkzeugbau.
1992
Az újjáalakult motorkerékpárcég - KTM Sportmotorcycle GmbH - új vezetõséggel indul, új Hard Enduro koncepció és egy teljesen újjászületett motorkerékpárforma.
1992
KTM Enduro VB címek: 1990-ben Paul Edmonson (125), Peter Hansson (500), 1991 und 1992-ben Jeff Nilsson (125), 1992-ben Mario Rinaldi (350)
1993
Megkezdõdik a KTM Rally-összefonódás.
(5 géposztály gyõzelem az Atlas Rally-n).
1994
A KTM Sportmotorcycle GmbH nevet vált KTM Sportmotorcycle AG-ra. Dolgozólétszám: 212 fõ. Megkezdõdik a Duke modellek gyártása.


 

1995
Kauf der schwedischen Husaberg AB és átveszik a White Power felfüggesztést.
 
1995
Jegyzik KTM Sportmotorcycle Ag-t a Bécsi Értéktõzsdén, az eredmény 12.000 motorkerékpár, a forgalom 1,1 milliárd ATS, 2 EB cím, Gyõzelem a  Master Rally-n és aTunesien Rally-n.
1996
Az elsõ szériagyártású önindítós KTM LC4 motor. További leányvállalatok Németországban és Svájcban. 500cc motokrossz VB cím Shayne King-gel, számtalan gyõzelem enduróban és rally-ban.
1997
Bevezetik az LC4 Supermoto modellt és az LC4 Adventure-t, a KTM elsõ utazómotorját. 3 Enduro VB cím: Watts (125), Rinaldi (400), Tiainen (500)
1998
PDS (Himba nélküli felfüggesztés) a kétütemû modelleken, új motorgeneráció 125/200cc. Új Z-Design. Ezek a motorok már nagyon hasonlítanak a maiakra.
1999
Szeptember 1.: Megkezdõdik a termelés az új gyárban,  megszületnek az elsõ KTM 4-Takt RACING modellek, 400/520 és az elsõ különolajzású 125/200ccm-es motorok.
1999
Megalakul a spanyol leányvállalat a  KTM Spanien. Visszavonulás az értéktõzsdérõl. Enduro világbajnok Salminen (125), összetettben Sala. Magnaldi megnyeri a Rally világkupát.
2000
A kéthengeres KTM bemutatkozik Münchenben, az Intermot-on. Megalakul a francia leányvállalat, a  KTM Frankreich. Nagyon eredményes év: A KTM 6 VB címet szerez.
2000
Motocross világbajnok: 125cc (Grant Langston), 500cc (Joel Smets), Enduro világbajnok 125cc (Juha Salminen), 250cc 4T (Matteo Rubin), 400cc (Mario Rinaldi), 500cc (Tiainen)

2001
Új pótalkatrész raktár épül Mattighofenben.
2001
Öszörös gyõzelem a Dakar-Rally-n. Gyõz Fabrizio Meoni olaszországból. Juha Salminen az Enduro világbajnok és James Dobb 125ccm motokrossz világbajnok.
2002
Elkészül egy új motorgyár Munderfing-ben.
2002
Thierry van den Bosch lesz a supermoto világbajnok. Fabrizio Meoni megnyeri a Dakart az új 2 hengeres 950 Rally-val, Juha Salminen lesz az enduro világbajnok.
2003
Piacon a 950 Adventure. Bemutatkozik a 990 Duke Milánóban. Létrejön egy új fejlesztési központ Mattighofenben. 70.514 adnak el világszerte, az állami bevétel 376 millió Euro.
2003
A KTM bemutatkozik a MotoGP 125-ös kategóriájában. Világbajnokok 2003-ban: Salminen (Enduro), Ramon (125 MX), Smets (650 MX). Despres Rally világkupa gyõzelem. USA bajnokok 2003: Langston 125 (Supercross), Lafferty (Enduro).
2004
Megvásárolható a 990 Super Duke. Bemutatkozik a 990 RC8 Venom és a  950 Supermoto az Intermot-on. Egy új irodaház épül Mattighofenben. Sikeresnek tûnik a KTM helyezkedése a piacon.  Leányvállalat jön létre Magyarországon és Szlovéniában. 70.815 motorkerékpárt adnak el világszerte és az éves bevétel 402,4 millió Euro.
2004
17 VB cím, 104 cím összesen. Nani Roma megnyeri a Dakart és Michael Ranseder a Nemzetközi Német Motorkerékpár Bajnokságban (IDM) 125-ös kategóriában. Casey Stoner elsõ gyõzelme a MotoGP 125-ös géposztályában.............
 
Forrás: www.ktm.at